Alweer 5 jaar vormen de personenbusjes van bol. in de vroege ochtend en namiddag een bekend beeld in Utrecht West. Zo verzorgt ‘s lands grootste webwinkel de last mile voor de medewerkers die per openbaar vervoer naar het Utrechtse hoofdkantoor reizen. De 9 pendelbusjes die er inmiddels rijden zijn volledig elektrisch aangedreven.
Comfortabel en snel
Op het hoofdkantoor van bol. in Utrecht werken dagelijks zo’n 2.000 mensen. Om ervoor te zorgen dat die medewerkers ook per openbaar vervoer comfortabel en snel naar kantoor kunnen komen, is bol. in 2019 gestart met een shuttledienst, die wordt verzorgd door Shuttle2. Inmiddels rijden er 9 busjes voor elk acht reizigers per rit ‘s morgens en in de namiddag heen en weer naar station Utrecht CS. De bussen vallen op, want ze zijn volledig in de huisstijl van bol. gewrapt.
De fiets of het OV?
“We kunnen met de shuttle service ruim 400 mensen per dag vervoeren”, vertelt Miranda Reitsma, Lead Offices bij bol. en verantwoordelijk voor facilitaire zaken. “Veel medewerkers van ons kantoor wonen in Utrecht en pakken gewoon de fiets. Die mensen bieden we uitstekende voorzieningen om de fietsen te stallen, zoals een extra bewaakte stalling en een stalling speciaal voor racefietsen. Wie wil kan ook douchen.
Anderen die wat verder weg wonen nemen de trein. Dat stimuleren we door snel en comfortabel vervoer te bieden op de last mile, zonder tussenstops of lang wachten bij de halte. Wat ons betreft hoort het gewoon bij goed werkgeverschap, deze extra service. En we merken dat onze medewerkers het waarderen.”
Volledig CO2-neutraal
Natuurlijk zijn er ook medewerkers die met de auto komen. Maar het aantal medewerkers van de webwinkel groeit door en het aantal parkeerplaatsen bij kantoor is beperkt. Bovendien heeft bol. een ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling: in 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal opereren.
Elektrische e-Vito’s
Na de eerste leasetermijn van personenbusjes, die toen nog op diesel reden, besloot bol. over te stappen op volledig elektrisch transport. Reitsma: “We hebben destijds een uitgebreide businesscase gemaakt om elektrisch rijden te vergelijken met dieselbusjes. Daaruit bleek dat het over de hele gebruiksperiode amper duurder is om elektrisch te rijden. Natuurlijk moesten we wel investeren in laadpalen, maar dat doen we graag. bol. koos voor de elektrische Mercedes-Benz e-Vito. Dat is niet de goedkoopste op de markt maar met een flinke actieradius tot 360 kilometer zijn de bussen ook bruikbaar voor ritten buiten de stad.”
Partnership met Shuttle2
“We hebben voor de pendeldienst al sinds het begin in 2019 een partnership met Shuttle2”, vertelt Reitsma. “In die vijf jaren hebben we heel goed samengewerkt. Het team denkt mee en is proactief. Wekelijks krijgen we overzichten hoeveel mensen van de busjes gebruik hebben gemaakt. Soms horen we dat er teveel mensen op de halte moeten wachten. Dan komt Shuttle2 meteen naar ons toe met opties om de wachttijden te verkorten. Geweldig is dat.
Laatst met de storm kwamen ze zelf al met een aanpassingen van de rijtijden, zodat al onze medewerkers nog mooi op tijd naar huis konden. In de middag stopte de NS namelijk met de treindienst.”
Behulpzame chauffeurs
Zeer goed te spreken is Reitsma ook over de uitvoering van de dienst. “De bussen zijn en blijven mooi schoon. En de chauffeurs vormen echt een deel van ons team.” Zoals gebruikelijk bij Shuttle2 zijn de chauffeurs gepensioneerden die hun vroegere beroep graag in deeltijd voortzetten. “Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over”, vertelt Miranda Reitsma. “Geen moeite is ze teveel. Een van de medewerkers van de administratie zat aan het eind van de dag zonder vervoer. Een chauffeur bood meteen aan om haar even naar het station te brengen. En nu zijn ze weer heel enthousiast over de nieuwe elektrische busjes. Wij trouwens ook hoor!”