Fase 1 van Business Park Amsterdam Osdorp is afgerond, maar de bereikbaarheid per openbaar vervoer laat te wensen over. Daarom vond dit jaar een gesubsidieerde pilot plaats met een elektrisch pendelbusje van Shuttle2. Met succes: de shuttlebus brengt nu dagelijks medewerkers van diverse bedrijven van het Business Park naar station Amsterdam Lelylaan.

Business Park Amsterdam Osdorp, waarvan fase 1 recent werd afgerond, is goed ontsloten voor wie per auto komt. Per openbaar vervoer is de bereikbaarheid minder goed: vanaf sommige bedrijven is het 15 minuten lopen tot de dichtstbijzijnde OV-halte. Vandaar dat de vereniging Business Park Amsterdam Osdorp warm voorstander was van een pilot met een pendelbusje van Shuttle2. Parkmanager Dorita Megens was er nauw bij betrokken. “Zowel projectontwikkelaar SADC als Groot Schiphol Bereikbaar begrepen dat de bereikbaarheid beter kon”, vertelt zij. “Beide partijen gaven subsidie aan een pilot met een elektrische pendelbus van Shuttle2. De pilot moest uitwijzen of er genoeg mensen van de pendeldienst gebruik maakten.”

Enquêtes

Megens deed vooraf onderzoek. Zij kent de bedrijven op het Business Park en ging er praten. Een aantal bedrijven vroeg vervolgens met enquêtes aan hun medewerkers of er belangstelling was voor een pendeldienst. Daarbij werd ook gevraagd wat voor hen het meest gunstige NS-station zou zijn om naartoe te rijden. Dat leek aanvankelijk station Schiphol Airport te zijn, dat uitstekende spoorverbindingen heeft. “Na de start van de pilot vielen de resultaten daarvan toch tegen”, vertelt Megens. “De rit van Osdorp naar Schiphol bleek ook problematisch in de spits. Door de langere reistijd was er uiteindelijk nog maar weinig animo. Daarom hebben we het eindstation, in nauw overleg met de reizigers en de bedrijven, aangepast naar Amsterdam Lelylaan. Dat leverde ruim voldoende reizigers op om de bus te laten rijden.”

Drie bedrijven

Er zijn drie bedrijven waarvan de medewerkers de shuttledienst gebruiken. Zij hebben inmiddels de kosten van de pendelbus overgenomen. De meeste reizigers werken bij Brocacef, een groot bedrijf uit de farmaceutische  industrie. Het vestigde afgelopen jaar een nieuw distributiecentrum op Business Park Amsterdam Osdorp. Het was de samenvoeging van twee DC’s van Brocacef die eerder in Maarssen en Amersfoort stonden. Omdat medewerkers van die DC’s nu soms extra moesten reizen, wilde Brocacef dat de nieuwe vestiging goed bereikbaar was. Dorita Megens: “Het is een krappe arbeidsmarkt dus Brocacef wil die mensen niet verliezen. Dankzij de pendeldienst kunnen medewerkers veilig, snel en eenvoudig naar een NS-station dat verdere verbindingen biedt.”

Handige app biedt overzicht

Op dit moment rijdt er zowel in de ochtend- als de avondspits één elektrische 9-persoonsbus van Shuttle2 tussen Business Park Amsterdam Osdorp en Amsterdam Lelylaan. De bus vertrekt elk half uur van het bedrijventerrein. Heel handig is dat medewerkers op een app exact kunnen zien wanneer de bus eraan komt. Zo sta je nooit erg lang te wachten. Per dag vervoert het uitstootvrije pendelbusje zo’n 40 mensen. “Doordat we altijd registreren hoeveel mensen van welke werkgevers meerijden met de shuttlebus, kunnen we ook bijsturen”, vertelt Ronald Postma, een van de oprichters en eigenaars van Shuttle2. “En soms is er bij een bedrijf een wijziging in werktijden. Dan is de dienstregeling daar zo op aangepast.”

Mogelijke uitbreiding

Komend jaar start de realisatie van fase 2 van Business Park Amsterdam Osdorp. Parkmanager Dorita Megens hoopt dat de dienstregeling van de pendelbus dan kan worden uitgebreid. “Dan vergroten we het draagvlak voor deze mooie voorziening. We rijden uitstootvrij en voorkomen daardoor veel autoverkeer. Voor het Business Park biedt het in elk geval een duidelijke meerwaarde.”

Geslaagde pilot

Ronald Postma is blij dat de pilot is geslaagd: “We kunnen bedrijven vooraf vertellen dat zo’n shuttlebus door hun medewerkers wordt gewaardeerd, maar hoe toon je dat aan? Deze gesubsidieerde pilot heeft het praktisch nut van de shuttlebus aangetoond. Je kunt daar lang over praten en denken, maar het is toch een stap voor bedrijven om echt in zo’n busje te investeren. Nu merken ze dat het werkt en dat er echt behoefte aan bestaat bij hun medewerkers.”