De arbeidsmarkt is heel krap en goede, ervaren chauffeurs zijn lastig te vinden. Shuttle2 heeft er wat op gevonden, samen met uitzendbureaus Consolid en Actief 65+. De personenbusjes van Shuttle2 worden bestuurd door mensen die meestal al gepensioneerd zijn. Zij zijn de ideale chauffeurs om pendelbusjes te rijden op de ‘last mile’ tussen OV-punt en het werk.

 

De ‘ervaren generatie’

Gepensioneerde chauffeurs hebben een aantal grote voordelen, legt Jasper den Haan uit. Hij is commercieel directeur van Consolid. “Wij zijn al in 1998 begonnen met het detacheren van de ‘ervaren generatie’. In de praktijk gaat het dan vooral om AOW’ers. En we hebben er heel goede ervaringen mee. In het kort: het zijn mensen met een groot arbeidsethos, ze zijn beleefd en zuinig op het materiaal, ze vinden het geen probleem om een gebroken dienst te draaien. Voor de werkgever komt daar bij dat het relatief goedkope krachten zijn, omdat er minder premies hoeven te worden afgedragen.”

 

Verantwoordelijk

Het arbeidsethos is een van de belangrijkste sterke punten van de oudere chauffeurs. Het zijn ervaren mensen, die gewend zijn om verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. Den Haan: “Als een chauffeur van Shuttle2 zich na het weekend ziek meldt, weet hij dat er straks 60 mensen op zijn pendelbus staan te wachten. Deze generatie laat het niet gauw afweten en is heel loyaal. Het zijn niet de jobhoppers van nu. Als ze eenmaal bij een bedrijf zijn ingewerkt blijven ze vaak jarenlang trouw de pendelbus besturen. Het leuke is: voor de reizigers worden de chauffeurs echt collega’s. Je hebt elke dag dezelfde mensen in de bus. Dat is vaak heel gezellig. En dat is dan weer een belangrijke reden voor de ervaren generatie om het werk te doen. Ze houden ervan om tussen de mensen te zijn.”

 

Hoffelijk en zorgvuldig

Volgens Den Haan zijn de oudere chauffeurs ook ouderwets beleefd tegen hun reizigers. Vaak voelen ze zich gastheer of gastvrouw in hun eigen shuttlebusje. “Ze houden de bussen brandschoon en rijden veilig en zorgvuldig. Ze hebben er ook geen behoefte meer aan om Max Verstappen na te doen”, vertelt Den Haan lachend. “En heel belangrijk: ze realiseren zich dat een belangrijke functie vervullen voor het bedrijf dat gebruik maakt van de shuttleservice. Veilig rijden is het belangrijkste, maar deze chauffeurs weten ook dat een fijne werkdag voor de medewerkers begint met deze busrit.”

 

Gebroken diensten

Consolid zet de ervaren generatie in bij verschillende werkgevers. Specifiek voor Shuttle2 geldt dat de chauffeurs vaak gebroken diensten draaien, bijvoorbeeld elke ochtend en namiddag twee uur pendelen tussen het station en het bedrijf of bedrijventerrein. Den Haan: “Normale werknemers vinden dat niet plezierig, die willen ook de tussenliggende uren werken. Terwijl de ervaren generatie juist graag vroeg opstaat. Daarna lekker thuis lunchen en in de namiddag nog een paar uur rijden. Dat ritme past ze heel goed. De chauffeurs hebben er ook echt plezier in. Natuurlijk, de inkomsten zijn voor sommige mensen belangrijk als aanvulling op het pensioen. Maar het plezier in het werk, het deelnemen aan de maatschappij, is net zo belangrijk. Je merkt dan ook dat onze chauffeurs meestal niet te beroerd zijn om ook na afloop van de dienst nog even iemand naar het station te brengen. Service is heel belangrijk.”

 

Minder sociale premies

Het laatste voordeel dat Jasper den Haan aanhaalt, zijn de kosten voor de werkgever. Die zijn aanmerkelijk lager dan bij werknemers die nog niet met pensioen zijn. “We betalen de chauffeurs gewoon een marktconform salaris. Maar omdat het AOW’ers zijn hoeven er geen premies afgedragen te worden voor AOW, WW, WAO en WIA. Dat scheelt aanzienlijk voor de werkgever. Ook dat maakt de ervaren generatie tot de ideale werknemers voor de pendelbusjes van Shuttle2!”