Elektrische eVito’s voor bol.com

Sinds enkele jaren vormen de personenbusjes van bol.com in de vroege ochtend en namiddag een bekend beeld in Utrecht West. Zo verzorgt ‘s lands grootste webwinkel de last mile voor de medewerkers die per openbaar vervoer naar het Utrechtse hoofdkantoor reizen. Sinds 10 maart zijn de acht pendelbusjes volledig elektrisch aangedreven.

Comfortabel en snel

Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken dagelijks zo’n 2.000 mensen. Om ervoor te zorgen dat die medewerkers ook per openbaar vervoer comfortabel en snel naar kantoor kunnen komen, is bol.com in 2019 gestart met een shuttledienst, die wordt verzorgd door Shuttle2. Acht busjes voor elk acht reizigers per rit rijden ‘s morgens en in de namiddag heen en weer naar station Utrecht CS. De bussen vallen op, want ze zijn volledig in de huisstijl van bol.com gewrapt.

De fiets of het OV?

“We kunnen ruim 400 mensen per dag vervoeren”, vertelt Miranda Reitsma, Lead Offices bij bol.com en verantwoordelijk voor facilitaire zaken. “Veel medewerkers van ons kantoor wonen in Utrecht en pakken gewoon de fiets. Die mensen bieden we uitstekende voorzieningen om die fietsen te stallen, zoals een extra bewaakte stalling en een stalling speciaal voor racefietsen. Wie wil kan ook douchen. Anderen die wat verder weg wonen nemen de trein. Dat stimuleren we door snel en comfortabel vervoer te bieden op de last mile, zonder tussenstops of lang wachten bij de halte. Wat ons betreft hoort het gewoon bij goed werkgeverschap, deze extra service. En we merken dat onze medewerkers het waarderen.”

Volledig CO2-neutraal

Natuurlijk zijn er ook medewerkers die met de auto komen. Maar het aantal medewerkers van de webwinkel groeit door en het aantal parkeerplaatsen bij kantoor is beperkt. Bovendien heeft bol.com een ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling: in 2025 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal opereren.

Businesscase: elektrisch of diesel?

Nu de leasetermijn van de eerste lichting personenbusjes is afgelopen, besloot bol.com over te stappen op volledig elektrisch transport. Reitsma: “We hebben een uitgebreide businesscase gemaakt om elektrisch rijden te vergelijken met dieselbusjes. Daar bleek uit dat het over de hele gebruiksperiode amper duurder is om elektrisch te rijden. Natuurlijk moesten we wel investeren in laadpalen, maar dat doen we graag.” bol.com koos voor de elektrische Mercedes-Benz e-Vito. Dat is niet de goedkoopste op de markt maar met een flinke actieradius tot 360 kilometer zijn de bussen ook bruikbaar voor ritten buiten de stad.

Partnership met Shuttle2

“We hebben voor de pendeldienst sinds het begin in 2019 een partnership met Shuttle2”, vertelt Reitsma. “In die jaren hebben we heel goed samengewerkt. Ze denken mee en zijn pro-actief. Wekelijks krijgen we overzichten hoeveel mensen van de busjes gebruik hebben gemaakt. Soms horen we dat er teveel mensen op de halte moeten wachten. Dan komt Shuttle2 meteen naar ons toe met opties om de wachttijden te verkorten. Geweldig is dat. Laatst met de storm kwamen ze zelf al met een aanpassingen van de rijtijden, zodat al onze medewerkers nog mooi op tijd naar huis konden. In de middag stopte de NS namelijk met de treindienst.”

Behulpzame chauffeurs

Zeer goed te spreken is Reitsma ook over de uitvoering van de dienst. “De bussen zijn en blijven mooi schoon. En de chauffeurs vormen echt een deel van ons team.” Zoals gebruikelijk bij Shuttle2 zijn de chauffeurs gepensioneerden die hun vroegere beroep graag in deeltijd voortzetten. “Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over”, vertelt Miranda Reitsma. “Geen moeite is ze teveel. Een van de medewerkers van de administratie zat aan het eind van de dag zonder vervoer. Een chauffeur bood meteen aan om haar even naar het station te brengen. En nu zijn ze weer heel enthousiast over de nieuwe elektrische busjes. Wij trouwens ook hoor!”