Je kunt er bijna niet omheen: mobility hubs worden beschouwd als dé manier om onze steden en bedrijventerreinen duurzamer te maken. Auto’s kunnen er parkeren en er zijn haltes van het openbaar vervoer. Maar hoe leg je als werknemer de afstand af van de hub tot aan je bedrijf?
Pendelbusjes van Shuttle2 – zo mogelijk elektrisch – bieden de duurzame en flexibele oplossing.

Wat is een mobiliteitshub?

Eerst even terug naar de basis: wat is een hub precies? Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid stelt: een hub is een fysieke schakel tussen vervoersmodaliteiten. Maar vaak zijn er ook voorzieningen als een supermarkt, flexkantoren, kinderopvang en een laadplein voor elektrische auto’s. Het denken aan mobiliteitshubs komt voort uit het streven naar leefbaarheid en bereikbaarheid van hoogstedelijke gebieden. Maar er zijn inmiddels ook steeds meer hubs aan de rand van bedrijventerreinen, zoals Schiphol Airport.
Parkeerruimte is immers duur en groeiende bedrijven willen de beschikbare ruimte liever anders gebruiken.

De fiets en de streekbus

Medewerkers van de diverse bedrijven bereiken de hub per auto of openbaar vervoer. Vervolgens kunnen zij verder reizen naar hun bedrijf. De fiets is schoon en gezond, maar in veel gevallen niet veilig, of de afstanden zijn te groot. Soms rijdt er een streekbus over het bedrijventerrein, maar die stopt bij veel haltes en neemt een route die per definitie te lang is, juist omdat er zoveel punten worden aan gedaan. Bovendien is de dienstregeling afgestemd op de grootste drukte van reizigers. Dat betekent dat medewerkers die midden op de dag naar of van het bedrijf willen reizen een groot probleem hebben.

Een vlotte pendeldienst voor ASML

Het kan ook anders. ASML in Veldhoven bijvoorbeeld, is in korte tijd uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven in Nederland. Door de voortdurende expansie is er bij het bedrijf al lang niet meer genoeg ruimte voor auto’s van werknemers. Deze kunnen nu bij een nabijgelegen recreatieplas parkeren. Vervolgens worden ze door een eigen shuttlebus snel en comfortabel naar het bedrijf gebracht. Zonder onnodig omrijden of twintig stops onderweg.

Shuttlebus met comfort van de eigen auto

Zo’n oplossing voor de last mile klinkt als het ei van Columbus. En dat is het ook, zolang aan een aantal duidelijke voorwaarden wordt voldaan. Belangrijk is dat de shuttleservice frequent rijdt en dat de dienst met shuttlebusjes kan concurreren met het comfort van de eigen auto. Daarvoor moet niet enkel een vlotte verbinding worden opgezet, maar ook een slimme dienstregeling worden gereden, waar mensen op kunnen rekenen. Shuttle2 biedt zo’n duurzame shuttleservice al op vele plaatsen in het land. Vaak met elektrische busjes. En zowel voor individuele bedrijven als voor bedrijventerreinen, met meerdere opdrachtgevers.

Vraaggestuurd vervoer voor de last mile

Maar we gaan verder. Nu al kunnen de vaste reizigers van de pendelservice op een app zien dat de bus in aantocht is, en hoe laat die exact voor hun bedrijf stopt. De bus registreert wie er meerijden en kan zo de kosten verdisconteren naar de deelnemende bedrijven. Die zijn precies op de hoogte hoeveel van hun medewerkers de shuttleservice gebruiken. Om de reizigers optimaal van dienst te zijn werken wij steeds meer vraaggestuurd. Eén van de grote ergernissen van het openbaar vervoer
is immers dat bussen zelfs de meest afgelegen haltes bezoeken, ook als er niemand staat. De andere ergernis is dat je net de bus gemist hebt en een half uur of langer moet wachten. Dan pak je de volgende keer de auto. Daarom werken wij aan een collectieve pendelbus voor een bedrijventerrein, die vraagafhankelijk rijdt. Zo’n bus stopt enkel daar, waar reizigers in en uit moeten stappen. Dat maakt de rit nog vlotter en zorgt er dus voor dat meer mensen hun auto laten staan. Zo werken wij toe naar 100% vraaggestuurd vervoer voor de last mile.

Ook belangstelling voor vraaggestuurd besloten vervoer op maat? Alleen of samen met een aantal andere bedrijven? Neem dan contact op met Shuttle2, 010-2839567