Recent onderzoek van adviesbureau Buiten laat zien dat 20% van alle 3.867 bedrijventerreinen in Nederland zeer slecht tot helemaal niet bereikbaar is met het openbaar vervoer. Dat betekent in feite, dat al die slecht bereikbare bedrijven moeite hebben met het werven van nieuwe medewerkers, en het behouden van hun huidige medewerkers. Nou denkt u misschien: die komen toch met de auto? Maar bedenk dan, dat heel veel mensen liever niet elke dag de auto in stappen. Of dat zij helemaal geen auto hebben, en die liever ook niet willen. Dat worden er steeds meer.
Van bezit naar gebruik
Want de trend van bezit naar gebruik neemt toe. Steeds meer jonge mensen – net klaar met hun studie – kiezen ervoor om in de steden te blijven wonen en géén auto te nemen. Alleen het parkeren zou al een enorm dagelijks probleem vormen. Als er transport nodig is, kies je voor het OV, de fiets of een deelauto. Is het dan aantrekkelijk om een baan te accepteren op een onbereikbaar bedrijventerrein?
Reiskostenvergoeding
De Maasvlakte vormt een goed voorbeeld. Bedrijven die daar gevestigd zijn hebben grote problemen om medewerkers te vinden. Logisch, want als je niet per auto wilt of kunt reizen, is het vrijwel onmogelijk om er te komen. Daarbij komt: de mensen die op de Maasvlakte werken hebben vaak een fysiek zwaar beroep. Dan is het echt geen pretje om twee keer per dag ook nog eens een stuk in de auto te moeten rijden. De reiskostenvergoeding biedt geen troost, want daar lever je vaak op in.
CO2-reductie in woon-werkverkeer
Wij zien een – deels gedwongen – kentering in het ondernemersdenken ontstaan. Bedrijven worden wettelijk verplicht tot CO2-reductie. De grote bedrijven met meer dan 100 medewerkers gaan aan kop, maar ook de kleinere bedrijven krijgen straks te maken met normerende regelingen. Bedrijven moeten en willen steeds duurzamer werken en het vervoer van medewerkers is voor veel bedrijven de belangrijkste mogelijkheid om de uitstoot van CO2 te reduceren. Bovendien is een andere manier van woon-werkverkeer in principe op korte termijn te realiseren. Maar het openbaar vervoer is de laatste jaren sterk verschraald, zeker buiten de steden. Met het vele thuiswerken is dat er niet beter op geworden. Wat moet je dan, als welwillend ondernemer?
Shuttlebusjes
Vraaggestuurd besloten vervoer is de oplossing. Ofwel: shuttlebusjes voor de last mile van het woon-werk verkeer van uw medewerkers. Eigen busjes die klaar staan als uw medewerkers uit trein of bus stappen, en vervolgens snel naar de bestemming rijden. Comfortabel, want de busjes zijn stil, voorzien van climate control en er is een goede chauffeur. Shuttlebusjes dragen ook stevig bij aan de CO2-reductie, want ze zijn bij uitstek geschikt om elektrisch te rijden.
Zo’n pendeldienst voor de last mile wordt geheel verzorgd geleverd door Shuttle2. De organisatie, dienstregeling, busjes en chauffeurs. Alleen voor uw bedrijf of voor het hele bedrijventerrein, waarbij Shuttle2 ook de samenwerking tussen de bedrijven kan organiseren. Een goed voorbeeld is bol.com, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is op een flinke afstand van station Utrecht CS. Shuttle2 verzorgt met elektrische busjes een pendeldienst, waarmee bol.com zich profileert als een goede werkgever met hart voor zijn medewerkers.
Pendelbus naar Schiphol Trade Park
Een ander voorbeeld is te vinden bij Schiphol Trade Park. Dit internationale bedrijventerrein is amper per openbaar vervoer te bereiken. Door files is de auto geen goed alternatief, bovendien wonen veel medewerkers in Amsterdam en hebben helemaal geen auto. Shuttle2 rijdt pendeldiensten naar station Hoofddorp en maakt het werken bij de bedrijven op Schiphol Trade Park daarmee stukken aantrekkelijker.
Ook belangstelling voor vraaggestuurd besloten vervoer op maat? Alleen of samen met een aantal andere bedrijven? Neem dan contact op met Shuttle2,